Beste onderwijswoordvoerders,
'Kansrijk onderwijs' – dat is kernachtig samengevat waar het onderwijsbeleid van GroenLinks voor staat. Voor (de nieuwe) gemeenteraden doet zich dit jaar een mooie gelegenheid voor om daar ook op lokaal niveau werk van te maken.

Alle kinderen gelijke kansen

Met ingang van dit jaar zijn namelijk de regelingen voor peuterspeelzalen en kinderopvang gelijkgetrokken. Bovendien is wettelijk geregeld dat ouders met kinderopvangtoeslag zowel bij kinderdagverblijven als peuterspeelzalen terecht kunnen. Dat geeft gemeenten een mooie kans om ontwikkelingsachterstanden zo vroeg mogelijk aan te pakken en alle kinderen een gelijke kansen te geven op een goede ontwikkeling voor en tijdens de 'schoolloopbaan'.

De gemeente kan onderwijs, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk meer op elkaar afstemmen en waar dat nog geen beleid is toewerken naar integrale kindcentra. Tijdens de bijeenkomst van onze werkgroep begin april, hebben we in het bijzonder gekeken naar het voorbeeld van de gemeente Groningen, waar men vooroploopt met de zogeheten 'vensterscholen' en vergaande plannen heeft om alle kinderen van jongs af aan de kans te bieden zich te ontwikkelen. We hebben voor jullie dit en andere voorbeelden op een rijtje gezet en een factsheet samengesteld dat je snel op de hoogte brengt van de nieuwe situatie op het gebied van de voorschoolse voorzieningen.

We hopen dat deze voorbeelden jullie inspireren om in je eigen gemeente het voortouw te nemen en stappen te zetten naar een kansrijke voorschoolse ontwikkeling.
Onze werkgroep wil de komende jaren ook jullie, onderwijswoordvoerders in de gemeenten, zo goed mogelijk van dienst zijn. Als werkgroep geven wij ook onze Kamerleden Lisa Westerveld en Zihni Özdil gevraagd en ongevraagd advies over onderwijskwesties; daarbij kunnen wij jullie inbreng en suggesties uiteraard goed gebruiken. Je bent van harte welkom!