Moest het passen voor de overheid die open-eind-financiering maar gevaarlijk vindt? Paste wat iedereen wil, goed onderwijs voor elk kind, niet binnen de begroting?

Tik op de vingers van de minister van financiën voor het ministerie van OC&W: zo veel speciale scholen, met een lagere klassendeler en gespecialiseerd personeel naast goed opgeleide leerkrachten; dat is maar duur. En dan al die rugzakken met geld voor kinderen die extra hulp nodig hebben binnen het gewone of zelfs het speciale basisonderwijs ...

 

Moest het passen voor de overheid die open-eind-financiering maar gevaarlijk vindt? Paste wat iedereen wil, goed onderwijs voor elk kind, niet binnen de begroting?

Tik op de vingers van de minister van financiën voor het ministerie van OC&W: zoveel speciale scholen, met een lagere klassendeler en gespecialiseerd personeel naast goed opgeleide leerkrachten; dat is maar duur. En dan al die rugzakken met geld voor kinderen die extra hulp nodig hebben binnen het gewone of zelfs het speciale basisonderwijs ...

Wie tikte eigenlijk de gemeentes op de vingers? Dat vervoer naar het speciaal onderwijs kost maar geld, kan dat niet goedkoper?  Naar de school om de hoek kost niks.

Moest het passen voor de schoolbesturen? Eén pot geld voor zorg is toch veel aantrekkelijker en efficienter dan losse leerlinggebonden bedragjes.

Moest het passen voor de ouders? Hun kind is sneller thuis als het om de hoek op school zit en dat is maar goed ook, want ze moeten deze week nog naar fysiotherapie, logopedie, de oorarts en ... En waar is een zwembad waar het kind terecht kan?

Moest het passen voor de leerkracht? Die geeft al op 3 niveau’s instructie, want dat wil de inspectie in elke les terugzien. De eerste handeling 's morgens is je computer aanzetten: daar zijn je groeps- en individuele planningen en niet te vergeten de evaluatie van gisteren: waarom het met dat ene kind nog niet lukte, hoe je vandaag gaat zorgen dat het wel lukt. “Dat helpt je” is de gedachte, net als die datamuur waar je in de personeelskamer tegen aan kijkt bij de koffie. Een nieuwe professionele uitdaging is net wat je nodig hebt.

Maar je wil zo graag gedichten schrijven, voorlezen, met ze naar het park. Hoe lang sta je eigenlijk al op de nul-lijn? En schreef Lisa Gaikhorst niet dat jonge leerkrachten vooral aanlopen tegen de grote diversiteit van de leerlingen in hun groep en tegen het contact met en de eisen van ouders?

 

Nee, het moest passen voor de leerling.

Zodat die niet lang in een busje ver weg moet. Zodat die makkelijker vriendjes in de buurt vindt.

Lieve gemeente, zorgt u dan wel voor een lift in de school om de hoek, sluit u op tijd een contract met de jeugd-ggz en Mee zodat ik wel naar therapie kan blijven gaan? Houdt u het zwembad open en betaalt u de instructeur die mij leert zwemmen? Ja, ik weet dat dat geld kost.

Lieve vader en moeder, willen jullie alsjeblieft niet te veel van mij verwachten? Of het onmogelijke eisen van mijn juf? We willen jullie niet teleur stellen, maar wat niet kan, dat kan niet.

Lieve kinderen in mijn klas, ik wil graag met jullie mee doen en ik hoop dat jullie rekening met mij houden als ik dingen anders doe of niet kan. Maar ik pas er voor om alleen goed voor jullie sociale ontwikkeling te zijn.

Geacht schoolbestuur: Ik kost geld dat u misschien liever aan iets anders zou willen besteden, maar ben - ook al heb ik gedragsproblemen - geen hete aardappel! En schoolbestuur, mijn ouders willen nog graag van u weten of ik binnen passend onderwijs recht heb op een school waar ook Nederlandstalige kinderen zitten. Wij spreken dat namelijk thuis niet.